Geplaatst om 04:00 op 14 september 2017 door Tussendoor

Algemeen overleg Belastingdienst

De staatssecretaris van Financiën heeft in een brief aan de Tweede Kamer gereageerd op een aantal onderwerpen dat in het Algemeen overleg over de Belastingdienst is besproken. Een van de besproken onderwerpen is de Berichtenbox en dan met name het controleren of berichten zijn geopend, de mogelijkheid om post alleen digitaal te ontvangen en de bewaartermijn van berichten in de Berichtenbox.

Monitoring van berichten
Van alle berichten in de Berichtenbox wordt bijgehouden of zij worden geopend. Op het niveau van de organisaties die zijn aangesloten bij MijnOverheid wordt niet gecontroleerd of berichten geopend worden.

Alleen digitale post
Op dit moment is het niet mogelijk alleen digitale berichten te ontvangen. De staatssecretaris heeft toegezegd te onderzoeken wat er nodig is om dit mogelijk te maken en hoe de verwerking van die keuze in de systemen van de Belastingdienst vorm kan worden gegeven. In de volgende halfjaarsrapportage zal de staatssecretaris ingaan op de voortgang.

Bewaartermijn berichten
De Belastingdienst gebruikt de Berichtenbox van MijnOverheid als digitale brievenbus voor het bekendmaken van formele berichten zoals beschikkingen en aanslagen. De bewaartermijn van deze berichten is onbeperkt. Zolang een belastingplichtige zijn Berichtenbox niet leegt, blijven berichten behouden. Op de eigen portalen van de Belastingdienst, zoals Mijnbelastingdienst en MijnToeslagen, vinden belanghebbenden actuele informatie over hun belasting- en toeslagzaken en de berichten die zij daarover van de Belastingdienst hebben ontvangen. Berichten blijven op deze portalen in elk geval beschikbaar zolang bezwaar, beroep, navordering of andere procedures mogelijk zijn, dus in ieder geval vijf jaar. De belastingplichtige die langer wil kunnen beschikken over kopieën van zijn aangiften en aanvragen kan deze downloaden en zelf archiveren. De Belastingdienst onderzoekt hoe aangiften na vijf jaar oproepbaar kunnen worden gemaakt.

Pleegkinderen en partnerschap
Het Belastingplan 2018 bevat een aanpassing van het partnerbegrip voor de toeslagen en inkomstenbelasting. Pleegkinderen voor wie een pleegzorgvergoeding is ontvangen worden daardoor uitgezonderd van het partnerschap. Deze tegemoetkoming wordt met terugwerkende kracht ingevoerd vanaf 2017. De aanvrager en het pleegkind moeten zelf een verzoek indienen bij de Belastingdienst om het pleegkind niet aan te merken als partner.

Algemeen van Anema

15 maart 2018

De staatssecretaris van Financiën heeft Kamervragen over fiscaal partnerschap beantwoord. Het lees meer

17 oktober 2019

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft de Tweede Kamer geïnformeerd lees meer

Stel uw vraag aan de specialisten van Anema. Wij helpen u graag.

Stel uw vraag

Geplaatst om 04:00 op 14 september 2017 door Alle Jan Anema

Algemeen overleg Belastingdienst

De staatssecretaris van Financiën heeft in een brief aan de Tweede Kamer gereageerd op een aantal onderwerpen dat in het Algemeen overleg over de Belastingdienst is besproken. Een van de besproken onderwerpen is de Berichtenbox en dan met name het controleren of berichten zijn geopend, de mogelijkheid om post alleen digitaal te ontvangen en de bewaartermijn van berichten in de Berichtenbox.

Monitoring van berichten
Van alle berichten in de Berichtenbox wordt bijgehouden of zij worden geopend. Op het niveau van de organisaties die zijn aangesloten bij MijnOverheid wordt niet gecontroleerd of berichten geopend worden.

Alleen digitale post
Op dit moment is het niet mogelijk alleen digitale berichten te ontvangen. De staatssecretaris heeft toegezegd te onderzoeken wat er nodig is om dit mogelijk te maken en hoe de verwerking van die keuze in de systemen van de Belastingdienst vorm kan worden gegeven. In de volgende halfjaarsrapportage zal de staatssecretaris ingaan op de voortgang.

Bewaartermijn berichten
De Belastingdienst gebruikt de Berichtenbox van MijnOverheid als digitale brievenbus voor het bekendmaken van formele berichten zoals beschikkingen en aanslagen. De bewaartermijn van deze berichten is onbeperkt. Zolang een belastingplichtige zijn Berichtenbox niet leegt, blijven berichten behouden. Op de eigen portalen van de Belastingdienst, zoals Mijnbelastingdienst en MijnToeslagen, vinden belanghebbenden actuele informatie over hun belasting- en toeslagzaken en de berichten die zij daarover van de Belastingdienst hebben ontvangen. Berichten blijven op deze portalen in elk geval beschikbaar zolang bezwaar, beroep, navordering of andere procedures mogelijk zijn, dus in ieder geval vijf jaar. De belastingplichtige die langer wil kunnen beschikken over kopieën van zijn aangiften en aanvragen kan deze downloaden en zelf archiveren. De Belastingdienst onderzoekt hoe aangiften na vijf jaar oproepbaar kunnen worden gemaakt.

Pleegkinderen en partnerschap
Het Belastingplan 2018 bevat een aanpassing van het partnerbegrip voor de toeslagen en inkomstenbelasting. Pleegkinderen voor wie een pleegzorgvergoeding is ontvangen worden daardoor uitgezonderd van het partnerschap. Deze tegemoetkoming wordt met terugwerkende kracht ingevoerd vanaf 2017. De aanvrager en het pleegkind moeten zelf een verzoek indienen bij de Belastingdienst om het pleegkind niet aan te merken als partner.

Algemeen van Anema

19 oktober 2017

Crowdfunding is een financieringsvorm in opkomst. De geldvrager gaat bij deze vorm niet naar de bank lees meer

23 maart 2018

Op 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. De AVG is de lees meer

Stel uw vraag aan de specialisten van Anema. Wij helpen u graag.

Stel uw vraag